Syllabus tarbiyyah anak
“Tarbiyyah bukanlah
menabur benih di atas tanah dengan harapan untuk tumbuh, tetapi bermaksud
memastikan benih ini tumbuh dengan melakukan penjagaan, membuang serangga
perosak yg ada si sekelilingnya, menyiram air dan melindungi dari angin
kencang. Hasilnya dengan kehendak Allah bahawa benih itu akan tumbuh dan
berkembang menjadi pohon yg menjulang tinggi.”
Begitulah juga dengan
pendidikan anak
_________________________________________________________________________________
Ketika
sedang sibuk surfing internet mencari ilmu-ilmu baru ttg keibubapaan, saya
tertarik dgn satu post drpd blog http://anakkusoleh.wordpress.com : SYLLABUS
PENDIDIKAN ANAK.
Maka, saya
copy paste di sini sebagai rujukan kepada saya dan para ibubapa yg lain. :) InsyaAllah
sama-samalah kita cuba garapkan tiap-tiap ciri tersebut dalam diri anakanda
tercinta.
Penekanan yang harus diberi dalam
pendidikan anak-anak
Untuk
melahirkan kanak-kanak yang berjiwa ‘teguh’ terhadap Islam, berkeperibadian
seimbang dan bersifat rabbani, maka mereka seharusnya menerima pendidikan
menyeluruh dan seimbang. Jesteru itu para pendidik (murabbi) dalam menyediakan
bahan-bahan pendidikan mereka hendaklah menyentuh semua aspek yang diperlukan
bagi mencapai kesempurnaan hidup sebagai manusia.
Antara
silibus pendidikan-pendidikan yang perlu diberi perhatian ialah:
1.
Pendidikan Keimanan (Pendidikan Imaniyah)
1.1 Pendidikan Keimanan kepada
Allah
1.2 Pendidikan Jiwa dengan akhlak
mulia (Sifat Al-Hikmah, Sifat Al-Iffah, Sifat Asy-Saja’ah, Sifat Al-Adalah)
2. Pendidikan
Kerohanian (Pendididikan Ruhaniyyah)
3.
Pendidikan Aqal (Pendididikan Aqliah)
4.
Pendidikan menanamkan kemerdekaan Jiwa (Pendididikan Nafsiah)
5.
Pendidikan Kesihatan Jasmani (Pendididikan Jismiah)
6.
Pendidikan Pergaulan (Pendididikan Ijtima’iah)
7.
Pendidikan Pergaulan Antara Jantina (Pendididikan Jinsiah)
8.
Pendidikan Kemahiran.
Tambahan & Perincian
Pembinaan
Akhlak
Asas
pertama
: Adab
(Sopan-santun)
Asas
kedua
: Jujur
Asas
ketiga
: Menjaga rahsia
Asas
Keemapat
: Amanah
Asas
Kelima
: Lapang dada dan
tidak dengki
Pembinaan Perasaan
Asas
pertama
: Kucupan dan kasih
sayag kepada anak
Asas kedua
: Bermain dan
bercanda dengan anak
Asas
ketiga
: Memberi hadiah
dan saguhati kepada anak
Asas
Keempat
: Membelai kepala
anak
Asas
kelima
: Menyambut anak
dengan baik
Asas
keenam
: Mengambil tahu
keadaan anak dan menanyakannya
Asas
ketujuh
: Perhatian dan
jagaan khusus kepada anak perempuan dan anak yatim
Asas
kelapan
:
Seimbang(adil) dalam memberikan kecintaan kepada anak tanpa berlebihan dan
pengabaian.
Pembinaan Keilmuan dan Pemikiran
Asas
pertama
: Menanamkan
kecintaan kepada ilmu dan adab-adabnya kepada anak.
Asas
kedua
: Memberikan tugas
menghafaz sebahagian dari ayat-ayat al-Quran dan hadith.
Asas
Ketiga
: Memilihkan guru
dan sekolah yang baik bagi anak
Asas
keempat
: Mengajarkan
bahasa arab kepada anak
Asas
Kelima
: Mengajarkan
bahasa asing kepada anak
Asas
keenam
: Membimbing anak
sesuai dengan kecenderungan ilmiahnya
Asas
Ketujuh
: Perpustakaan
Rumah dan pengaruhnya bagi pembinaan keilmuan anak.
Asas
kelapan
: Kisah para ulama
salafus soleh dalam menuntut ilmu kecil
Pembinaan Dorongan Syahwat
Asas
pertama
: Anak harus minta
izin bila hendak masuk ke bilik Ibubapa
Asas
kedua
: Membiasakan anak
agar menundukkan pandangan dan memelihara aurat.
Asas
ketiga
: Memisahkan tempat
tidur anak dengan saudaranya.
Asas
Keempat
: Tidur dengan
berbaring di sisi kanan dan tidak tidur telungkup
Asas
Kelima
: menjauhkan anak
dari bergaul dengan lawan jenis
Asasa
Keenam
: Anak mulai dewasa
harus belajar kewajipan-kewajipan mandi dan sunah-sunahnya.
Asas
Ketujuh
: Menjelaskan
bahagian awal surah an-nur kepada anak yang mulai dewasa
Asas
Kelapan
: Pendidikan seks
bagi anak yang sudah dewasa dan melarang berbuat kekejian (zina).
Asas Kesembilan
: Pernikahan awal
Kaedah-kaedah mendidik anak menurut nabi saw
Asas-asas
kaedah yang harus dipengangi oleh kedua ibubapa dan para pendidik
1.
Keteladan yang baik
2. Waktu
yang tepat memberikan bimbingan
3.
Bersikap adil dan sama terhadap sesama anak.
4.
Memenuhi hak-hak anak
5.
Mendoakan anak
6.
Membelikan alat permainan untuk anak
7.
Membantu anak untuk berbuat baik dan patuh.
8.
Menjauhi banyak mencela.
Asas-asas kaedah pemikiran yang berpengaruh terhadap
pemikiran anak
- Membawakan kisah
- Bercakap secara langsung
- Bercakap kepada anak sesuai mengikut kemampuan akalnya.
- Perbincangan yang dingin
- Kaedah pengalaman praktis
- Mengajarkan keperibadian nabi untuk diteladani.
0 Response to "Syllabus tarbiyyah anak"
Post a Comment